GIZA-GORPUTZA:
HAINBAT SISTEMAZ OSATURIKO ORGANISMOA
1. GIZA GORPUTZA OSATZEN DUTEN HAINBAT APARATU ETA SISTEMA LANTZEKO KONTZEPTU-MAPA.
2. ARNASKETAREN APARATUA.
Zientzia Hezkuntza proiektuan arnas aparatua ikasten ari gara. Hemen daukazue horren irudia.
Digeritutako mantenugaiak
(nutrienteak) erre egin behar ditugu energia sortzeko, eta
erreketa horretarako, behar-beharrezkoa dugu oxigenoa. Bestalde, erreketaren
ondorioz, karbono dioxidoa sortzen da, eta gorputzarentzat kaltegarria denez,
biriken bidez kanporatu egiten dugu.
Ekintza biak, oxigenoa hartzea eta karbono dioxidoa kanporatzea arnasketari esker egiten ditugu. IOSU.
3. ARNAS APARATUA ETA BERE FUNTZIOAK ERAKUSTEN DUEN BIDEOA.
4. AHOTS KORDEN FUNTZIONAMENDUA ERAKUSTEN DUEN BIDEOA.
5. LARINGEA.
Laringea,
ahotsaren organoa da, mihiaren atzean eta lepoaren erdian dago.
Laringearen barrenean, ahots kordak daude eta hauek aireren eraginez
mugitu egiten dira ahotsa sortuz.
Ahotsaren tonua, muskuloen mugimenduen arabera aldatu egiten eta hots
baxuak (grabeak) edo tonu altuak (agudoak) sortzen ditugu.
Gizonezkoek berriz ahots-tonua baxua izaten dute, ahots kordak luzeak
dituztelako, emakumezkoak berriz ahots kordak motzagoak dituztenez,
ahots-tonu altuagoa dute. OIHANE ETA NAROA Z.
6. ZIRKULAZIO APARATUA.
Zirkulazio aparatuak hainbat funtzio ditu:
1. Digestioaren bidez jasotako mantenugaiak, gorputzeko zelula guztietara garraiatzen ditu.
2. Gauza bera egiten da, arnasketan jasotako oxigenoarekin.
3. Iraitz-aparatura eramaten ditu zelula barruko errekuntzan sortutako hondakinak.
4. Biriketara garraiatzen du errekuntza horretan sortutako karbono dioxidoa.
Gure gorputz osoan hedatuta dagoen garraio sare baten antza du zirkulazio
aparatuak. Sare horretan odola gauzak
garraiatzen dituen ibilgailua da, bihotza ibilgailuen motorra eta odol-hodiak gure gorputz
osoa zeharkatzen dituzten bideak…UXUE.
7. NERBIO-SISTEMA.
Nerbio-sistemaren informazioa hemen
duzue:
Giza gorputzeko aparatuak (digestio-aparatua, arnas-aparatua, zirkulazio-aparatua, etab...) koordinaturik aritzen dira lanean, egunez eta gauez, nahiz eta gu lo egon. Nerbio-sistemak aparatuak zaindu eta martxan jartzen ditu.
Zentzumenen bidez (ikusmena, entzumena, dastamena, usaimena eta ukimena) ezagutzen dugu nolakoa den gure ingurua.
Nerbioen bidez, informazioa ematen dugu garunera, eta han erabakitzen da nolako mezuak eman behar diren. Nerbioek eramaten dute mezua eman behar den lekura. NAROA O.
Giza gorputzeko aparatuak (digestio-aparatua, arnas-aparatua, zirkulazio-aparatua, etab...) koordinaturik aritzen dira lanean, egunez eta gauez, nahiz eta gu lo egon. Nerbio-sistemak aparatuak zaindu eta martxan jartzen ditu.
Zentzumenen bidez (ikusmena, entzumena, dastamena, usaimena eta ukimena) ezagutzen dugu nolakoa den gure ingurua.
Nerbioen bidez, informazioa ematen dugu garunera, eta han erabakitzen da nolako mezuak eman behar diren. Nerbioek eramaten dute mezua eman behar den lekura. NAROA O.
8. IRAITZ APARATUA.
Dagoeneko gorputzeko aparatu nagusiak ikasi ditugu. Horietako bat iraitz-aparatua izan da. Eta
horrelakoa da prozesua: Odola giltzurrunetatik pasatzen da,
eta odolak dakarren hondakinak garbitu egiten
dituzte giltzurrunek. Jasotako
hondakinekin likido bat
sortzen da, gernua edo pixa. Likido hori ureterretatik
barrena maskurira iristen da. Maskuria betetzean
pixagalea sentitzen dugu, eta pixa hori uretratik
kanporatzen dugu. Uretra luzeagoa da gizonezkoetan zakilaren
puntaraino iristen delako. IÑIGO.
9. ELIKAGAI MOTAK.
Janari edo edari bakoitza, hau da,
elikagaiak hiru multzotan banatuta
daude. Gorputza hazten ari denean, zelula
eta ehun gehiago sortzen lagunduko duen mantenugai bat behar dugu lan hori
eraikitzaileek betetzen dute. Bestalde lasterka egiteko edo
hotz handia dagoenean energia emango
dion erregai bat beharko du gorputzak energetikoak alegia. Gure organismoak funtzionamendu
zuzena izan deza erregulatzaileak behar ditugu. AIMAR.
10. TXOKO TXURIA.
Gure txoko txurian hainbat gauza
daude, hau da, gaiaren inguruan loturik dihoazten gauzak, adibidez: Giza
gorputzaren maketa, eskeletoa, jokuak…Oso polita gelditu zaigu gure txoko
txuria. ENERITZ.
11. Jarduera: NON DAGO BIHOTZA?
Beheko ariketaren laguntzarekin bihotzaren atalak kokatzen ikasi dugu.
12. Jarduera: BIHOTZA, MUGITZEN AL DA?
Denen artean datu guztiak aztertu ditugu eta emaitza hauetara heldu gara:
- Bihotza zuzenean ikusi gabe, hatzak, lepoan edo eskumuturrean jarrita taupadak sumatzen ditugu.
- Pultsometroak erabiliz gelakideen taupadak neurtu ditugu eta taula bat osatu dugu. Taula honetan bihotz-erritmoaren ikerketa idatzi dugu. Hona hemen gure taula:
6. MAILAKO
IKASLEAK |
ERRITMOA ATSEDENEAN
|
ERRITMOA 10 SALTO EGIN ONDOREN
|
ERRITMOA 20 SALTO EGIN ONDOREN
|
1.
|
73
|
76
|
87
|
2.
|
71
|
80
|
87
|
3.
|
87
|
109
|
116
|
4.
|
66
|
73
|
81
|
5.
|
76
|
85
|
91
|
6.
|
96
|
103
|
116
|
7.
|
71
|
76
|
93
|
8.
|
72
|
83
|
89
|
9.
|
72
|
78
|
98
|
10.
|
72
|
76
|
85
|
11.
|
80
|
91
|
98
|
- Denen artean, batez bestekoa kalkulatu dugu. Nesken eta mutilen
artean diferentzia somatu dugu. Mutilek bihotz taupada gehiago behar
dituzte.
6. MAILA
|
ERRITMOA ATSEDENEAN
|
ERRITMOA 10 SALTO EGIN ONDOREN
|
ERRITMOA 20 SALTO EGIN ONDOREN
|
MUTILEN
BATAZ
BESTEKOA
|
80
|
89
|
101
|
6. MAILA
|
ERRITMOA ATSEDENEAN
|
ERRITMOA 10 SALTO EGIN ONDOREN
|
ERRITMOA 20 SALTO EGIN ONDOREN
|
NESKEN
BATAZ
BESTEKOA
|
72
|
80
|
89
|
- Ariketa egiteaz gain, beste faktore askok bihotzaren erritmoa aldatzen dute, adibidez: sustoa, beldurra, kirola egitea, lotsa, nerbioak, estado de shock delakoa,...
5. MAILAKO IKASLEEN BIHOTZ-TAUPADEN IKERKETA
5. MAILAKO IKASLEAK
|
ERRITMOA ATSEDENEAN
|
ERRITMOA 10 SALTO EGIN ONDOREN
|
ERRITMOA 20 SALTO EGIN ONDOREN
|
1.
|
78
|
81
|
98
|
2.
|
65
|
80
|
91
|
3.
|
65
|
73
|
109
|
4.
|
80
|
91
|
101
|
5.
|
71
|
83
|
89
|
6.
|
71
|
81
|
91
|
7.
|
64
|
75
|
78
|
8.
|
73
|
81
|
91
|
9.
|
75
|
80
|
85
|
BATEZ BESTEKOA |
71
|
80
|
92
|
5. MAILA
|
ERRITMOA ATSEDENEAN
|
ERRITMOA 10 SALTO EGIN ONDOREN
|
ERRITMOA 20 SALTO EGIN ONDOREN
|
MUTILEN
BATEZ BESTEKOA
|
70
|
80
|
94
|
5. MAILA
|
ERRITMOA ATSEDENEAN
|
ERRITMOA 10 SALTO EGIN ONDOREN
|
ERRITMOA 20 SALTO EGIN ONDOREN
|
NESKEN
BATEZ
BESTEKOA |
72
|
81
|
88
|
- 5. mailakoen artean ez dago diferentzia handirik. Kontutan eduki behar dugu, ez garela talde handia: 6 mutil eta 3 neska. Datu esanguratsuagoak lortzeko gure andereñoaren emaitzak ere sartu ditugu.
13. Jarduera: BIHOTZAREN SOINUAK.
Esteteoskopio honen bidez, esperimentu batzuk egin ditugu:
- Esteteoskopioa belarrietan sartu dugu, aurikularra MP3 batean musika baxu-baxu jarri eta musika entzun dugu.
- Ondoren, hirunaka jarrita, elkarren bihotz taupadak entzun ditugu.
- Medikuaren antzera, eztula eginez, gure arnasketa entzun dugu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina